PERNAH DENGAR JUS DELIMA? INILAH KHASIAT KHASIATNYA YANG PERLU KITA TAHU


JUS DELIMA ASLI
1 LITER (RM25)


 
 DAPATKAN JUS DELIMA ASLI TANPA BAHAN PENGAWET DI IMPORT KHAS DARI TIMUR TENGAH. PRODUK INI SANGAT TERHAD, DAPATKAN SEGERA DI STOKIS-STOKIS KAMI. 

Mengapa anda mesti minum jus buah delima?

Sabda Nabi Muhammad s.a.w. : "Barangsiapa memakan buah delima keseluruhannya sesungguhnya allah menerangkan hatinya selama 40 hari"
Saidina ali berkata : "Makanlahan bahagian buah delima dan bahagian isinya kerana buah ini berfungsi membersihkan perut."

Buah delima baik untuk kerongkong,dada dan paru-paru. Baik untuk mengubati batuk. Ia juga membantu meningkatkan stamina, berguna mengubati radang usus,mencegah muntah.mengurangi panas dan mengatasi masalah jantung.
Tahukah anda, delima adalah sejenis buah yang berasal dari Mediterranean yang banyak digunakan dalam perubatan tradisional untuk mengubatiu pelbagai jenis penyakit. Tanaman perdu berbatang kayu ini mempunyai batang berduri, daunnya lonjong, kecil dan bertepi rata.

Kulit buah delima biasanya berwarna hijau kekuningan. Bentuk buahnya seperti epal dengan kelopak bermahkota. Di dalamnya mempunyai beratus-ratus biji.

Khasiat buah Delima

1. Buah ini mengandungi zat besi, kalsium, folforus, vitamin A dan C. Sejak zaman dahulu ahli perubatan Yunani menggunakan ubat ini sebagai ubat cacing. Alkaloid yang terdapat pada kulit buah membuat cacing melekat pada dinding usus manusia melepaskan pegangannya.

2. Dalam perubatan Cina, biji delima putih mempunyai khasiat anti-radang. Buasir merupakan satu lagi penyakit yang boleh dirawat menggunakan buah delima. Airnya bertindak sebagai astrigen disapu kebahagian yang bengkak dan dilakukan beberapa kali sehingga sembuh.

3. Cara memanfaatkan Delima

Keputihan - 30g kulit delima kering, direbus dengan satu liter air. Masakkan sehingga airnya tinggal separuh. Minum ramuan ini dua kali sehari.Gangguan pencernaan - 50g daun delima segar dimasak dengan air. Minum sewaktu suam. Perut Kembung - Lima helai daun delima kering direndam satu gelas air panas. Minum setelah agak sejuk, minum tiga kali sehari.

Menurunkan berat badan - Dua genggam daun delima muda diramas-ramas dengan air masak, dicampurkan sedikit garam. Dapatkan perahan pati, minum dua kali sehari.

Jus delima adalah sumber yang kaya dengan kandungan ‘phytochemical’ untuk kebaikan jantung dan salur darah yang sempurna.Ia bukan sahaja merendahkan tahap kolestrol,tetapi juga merendahkan tekanan darah dan mengurangkan tahap sesak nafas (altherosclerosis) .Jus delima juga bagus untuk mengelakkan kanser payudara,kanser kalenjar pundi kencing,kanser usus,leukemia dan juga untuk mengelakkan perubahan jantung yang ditumbuhi tumor.

Membantu menstabilkan paras kolestrol
Kebenarannya adalah tahap kolestrol yang buruk boleh membaw risiko yang buruk pada kesihatan. Adalah sukar untuk mengekalkan tahap kolestrol dalam badan. Delima akan membantu meningkatkan tahap kolestrol yang baik disamping menurunkan kolestrol yang buruk. Kebaikan ini sahaja dapat member keajaiban pada kesihatan pengguna. 

Mempunyai tahap antioksidan yang tinggi
Delima terbukti mempunyai kandungan antioksidan yg tinggiberbanding pesaingnya seperti anggur merah dan the hijau. Apabila kamu perlukan sumber antioksidan pada kehidupan seharian,kamu perlu pastikan ia adalah antioksidan yang paling bagus. Delima merupakan sumber terbaik untuk antioksidan.


Melawan penyakit jantung
Delima membantu melancarkan peredaran darahdalam badan.ini adalah kaedah terbaik melindungi diri daripada penyakit jantung. Berdasarkan kajian terbaru,kandungan antioksidan dalam jus delima membantu menurunkan pembentukan lemak pada dinding arteri. Antioksidan membantu membaiki kawasan sel yang rosak. Delima mengandungi ‘flavonoids’ dan ‘polyphenols’ yang tinggi,antioksidan yang mampu melawan
Penyakit jantung dan kanser.

Delima memberi dan merangsang tenaga batin dan jus delima pula kaya dengan antioksidan yang dapat meningkatkan pengaliran darah pada genitals(alat kelamin) dan mampu menguatkan sistem pertahanan badan
Delima merupakan pendekatan yang baik bagi melawan penyakit. Delima dapat memperbaiki kitaran darah pengguna. Tahap antioksidan yang tinggi dalam delima akan membantu menguatkan sistem dalam badan dan melawan apa jua penyakit. Ini adalah langkah awal untuk pengguna dari menjadi mangsa serangan jantung atau penyakit hati.

Mengurangkan risiko penyakit kencing manis
Meminum jus delima sangat baik untuk pesakit kencing manis dan merendahkan risiko masalah jantung.  Kajian terbaru yang utama mendapati pesakit kencing manis yang meminum jus delima selama 3 bulan dapat merendahkan kebarangkalian atherosclerosis( atau pengerasan pada arteries). “ dalam kebanyakan jus gula hadir secara bebas dan berbahaya- bentuk,” Kata penyelidik. “ dalam jus delima, gula bercantum kepada antioksida yang unik, dimana sebenarnya menjadikan gula ini sebagai pelindung melawan atherosclerosis”

Mengelakkan kanser kelenjar prostat
Ia hanya boleh dicapai dengan meminum jus delima atau mengambil supplement delima. Kajian telah membuktikan bahawa jus delima dapat mengurangkan perkembangan kanser kelenjar prostat.kebanyakan pesakit berpuas hati dengan keputusan yang diterima dimana penggunaan delima dapat menyembuhkan kanser itu.

Melawan kanser payudara
Penyelidik mendapati bahawa minyak bijian daripada delima dapat memusnahkan sel kanser payudara dan mengekal tanpa menjejaskan sel sedia ada. Ini adalah kajian terbaru yang diperolehidari kebaikan jus delima. Kajian lain di university Chicago menemukan jus delima yang ditapai dan minyak bijian delima dapat membantu mengelakkan kanser payudara. Kajian di Wisconsin pula mendapati bahawa jus delima dapat menghalang pembesaran sel kanser kulit.

Mampu membantu merendahkan tekanan darah
Salah satu masalah kesihatan utama yang dihadapi oleh manusia pada masa kini adalah menghidapi tekanan darah tinggi pada usia tua. Ini akan membawa kepada risiko jika manusia tidak mengendahkan kesihatan diri. Jus delima mempunyai kandungan ‘phytochemical’ yang mendorong penerima serotonim dan estrogen, membaiki symptom tekanan dan tulang. Kandungan antioksidan pada delima juga mampu untuk mengurangkan pengumpulan sel darah kotordan secara semulajadinya mengurangkan tekanan darah, factor kepada pencegahan serangan jantung dan strok.

Menguatkan kesihatan gigi
Dapat mengurangkan pembentukan plak gigi. Gigi yang sihat dapat diperoleh selain dari menggunakan khidmat doctor pakar. Ini adalah kaedah yang dapat mengelakkan pengguna dari kehilangan gigi.

Mencegah daripada penyakit Alzheimer ( Nyanyuk)
Pengkaji daripada pusat perubatan university Vanderbilt mengenalpasti bahawa sesiapa yang meminum jus delima tiga kali atau lebih setiap minggu dapat menurunkan 76 peratus pertumbuhan tanda penyakit Alzheimer ( Nyanyuk) daripada mereka yang meminum kurang daripada satu sajian setiap minggu.

Melindungi otak bayi
Dalam kajia pediatric mendapati bahawa meminum jus delima semasa mengandung dapat  melindungi otak bayi semasa kelahiran. Dapat melahirkan bayi yang sihat. Beberapa tahun lepas doctor mengesahkan bahawa ketidakcukupan asid folik (folate) boleh menyebabkan tiub saraf yang cacat seperti kerosakan pada tulang belakang dan sumbing pada lelangit bibir bayi. Itulah sebabnya kenapa persatuan perubatan amerika mencadangkan supaya semua ibu yang mengandung mengambil supplemen yang mempunyai asid folik setiap hari. Jus delima memenuhi bekalan asid folik sebaik vitamin dan mineral yang penting untuk perkembangan bayi. Sebagai tambahan,jus delima mengandungi ‘potassium’ dapat mengelakkan kekejangan kaki yang biasanya dihadapi oleh ibu mengandung pada waktu malam.

Menghalang kemasukan virus hiv-1 dan microbicide
Keputusan eksperimen menunjukkan halangan kemasukan hiv-1 ke atas jus delima yang dapat menyerap kanji dalam badan. Virus kompleks yang diikatpada CD4 dan CXCR4/CCR5 dapat menahan serangan virus utama A sehingga g dan juga kumpulan o.

Mengurangkan batuk dan dan asthma / penat
Kandungan asid askorbik ( vitamin C )yang tinggi pada buah ini merupakan ejen anti-radangan yang hebat. Ia akanmengurangkan bunyi dehitan pada penghidap asthma dan lelah.

Mengelak alahan ibu mengandung dan ibu lepas bersalin.
Jus delima membantu ibu mengandungdaripada mengalami alahan( morning sickness)serta sangat baik untuk ibu lepas bersalin khususnya membersih kotoran darah nifas. Ianya juga mempercepatkan penyembuhan luka sistem peranakan dan dapat member tenaga kepada ibu lepas bersalin

Mencantik dan merawat kulit kepelbagaian vitamin
Mengandungi potassium yang tinggi,selain dari mineral-mineral lain seperti fosfor,kalsium,besi dan sodium dan vitamin A,B1,B2,B3 dan C. bertindakbalas bersama sodium,potassium mengatur ekuilibrium air tubuh dan menjaga degupan jantung agar tetap normal ( bagi ibu dan perkembangan fetusnya), dengan memelihara keseimbangan kadar potassium-sodium, buah ini juga menunjang kepekaan sraf dan otot agar berfungsi secara teratur (kajian mendapati rahim wanita lebih utuh/kuat sesuai dengan kepekaannya menunjang pergerakan bayi yang dikandung) mencegah edema,dan megurangi kadar gula yang beredar didalam darah ibu yang baru pertama kali hamil atau lebih dari 3 kali kehamilan. Menghilangkan rasa letih otot dan memungkinkan bergerak dengan mudah dan juga menguatkan jantung.

Jus Delima dijual di tepi-tepi jalan dengan begitu sahaja. Gambar di Islamabad, Pakistan.
Sejak 8000 tahun yang lalu,buah DELIMA sudah diyakini dapat mengubati sejumalah Penyakit. Meskipun tanah asalnya adalah Iran,tetapi Hampir seluruh dunia,melalui Spanyol hingga California,sudah mengenal buah DELIMA,meskipun bangsa Eropah menganggapnya sebagai buah yang baru ditemukan.
STOKIS-STOKIS UTAMA
1. KEDAH
Mohd Suffian b. Sahbudin No.49 Taman Mahsuri Fasa 2D 06000, Jitra Kedah Darul Aman. 013-3806062 / 013-3806064
2. NEGERI SEMBILAN
NURUL AIN SAHBUDIN No.398 Blok 19, Felda Raja Alias 1, 72120 Bandar Seri Jempol, Negeri Semibilan. 019-9496133
3. SELANGOR
NORHAYATI LUDIN No. 109 blok 16 Jalan 18/3 40200 Seksyen 18 Shah Alam, Selangor Darul Ehsan. 012-9326011
4. JOHOR
Dr. Mohd Rashidi Ibrahim No. 25 Jalan Melewar 3, Kolej Kediaman Melewar UTHM, 86400, Pt Raja, Batu Pahat, Johor. 019-3645165

Post a Comment

1 Comments

  1. Salam, sudah ramai telah mengetahui khasiat jus delima ni (minuman Sunnah Nabi s.w.t), sesiapa yang tinggal area Shah Alam bolehlah hubungi saya Pn Yati di 012-9326011 jika berminat..

    Harga: RM25/btl

    ReplyDelete