2012 ~ Yatibiz Official Blog Site

Assalamualaikum wbt. dan selamat datang! Kelebihan membeli secara online adalah menjimatkan masa, kos, duit minyak kenderaan, dan kos parking kenderaan anda. Mengelakkan daripada kesesakan lalu lintas dan lain-lain kos lagi yang terpaksa anda keluarkan. Jika anda membeli secara online anda hanya mengeluarkan kos barang yang anda inginkan dan kos penghantaran pos sahaja. Kemudian anda hanya perlu menunggu barang yang anda order itu sampai di depan pintu rumah anda. Jadilah pengguna yang bijak dan berilmu tentang hak pengguna untuk mengurangkan kos perbelanjaan anda.

Senarai Produk Yatibiz

SARUNG LENGAN WANITA AURAT

SARUNG LENGAN pula, memang sebelum ni tak pernah pakai pun..tapi bila umur kita dah meninggkat (dah tua sbnrnya ni..hehe..) mulalah ade kesedaran untuk menutup aurat lebih2 lagi jika kita memakai T'shirt lengan pendek...lengan nampak terdedah pulak..so sarung lengan ni amat sesuai untuk menutup aurat dan hindari dari cahaya matahari terik sewaktu kita keluar dari rumah..tapi sebenarnya dah ramai wanita melayu kita yang memakainya (sarung lengan) even memakai baju kurung atau jubah..kita dapat lihat jika mengunjungi masjid untuk mengerjakan ibadat atau mendengar ceramah agama. Permintaan tinggi sewaktu musim haji..akak percaya yang pernah ke Mekah/travel ade mempunyai stokin and sarung lengan ini.
Color Pilihan Sarung Lengan :
1) Hitam
2) Coklat Gelap
3) Putih
4) Krim
5) Kelabu
6) Biru Gelap
7) Hijau Gelap
8) Merah Gelap



Kepada yang berminat, jangan segan  boleh hubungi/sms Pn Yati 012-9326011 atau terus datang ke rumah di seksyen 18 Shah Alam Selangor

Harga Stokin muslimah/Sarung Lengan = RM8.00/sepasang

 




Sarung Lengan yg corak smoking shj=RM10.00/Sepasang

Min 2 pasang stokin/sarung lengan jika  penghantaran melalui poslaju dan ia perlu ditanggung oleh pembeli ya..sebanyak RM7.00 (Semenanjung) RM10.00 (Sabah & Sarawak.)




BUANG TOKSIN MELALUI KAKI DGN DETOX FOOT PATCH

Assalamualaikum....masih ramai yg belum tahu detox foot patch ni atau ia senang dikenali oleh orang melayu koyok kaki. Bagi yang mementingkan kesihatan tentu pernah dengar produk ini.

Harga : RM13.00/box
Jika penghantaran melalui poslaju RM8.00/box (Semenanjung) RM10(Sabah&Sarawak)

1 kotak mengadungi = 10 keping detox foot patch dan 10 keping pelekat
Penerangan Produk :

Buang toxin semasa tidur. Pengajian perubatan Jepun telah mendapati rahsia cuka buluh(bamboo vinegar) yang mempunyai kefungsian penyembuhan dan detoksifikasi pada tubuh.Gunakan foot patch dengan melekatkan foot patch pada telapak kaki anda sebelum tidur dan proses detoksifikasi pada tubuh akan berlaku semasa tidur. Gunakan foot patch untuk pembuangan toxin dan dalam masa yang sama memberi kesihatan yang baik kepada anda!

Kenapa nak kena buang toksin??
Antara simptom-simptom berlebihan toksin dalam badan :
  • Kebas pada kaki dan jari
  • Sakit tumit kaki
  • Badan lemah atau sentiasa merasa letih
  • Migrain
  • Sakit kepala.
  • Pedih ulu hati.
  • Kekejangan otot kaki
  • Serangan penyakit jantung
  • Terutamanya PARA PEROKOK TEGAR DAN TAK TEGAR.
Fungsi-fungsi produk ini :





  • Penyahtoksin dan penyingkiran lemak
  • Mengaktifkan sel-sel
  • Melegakan keletihan dan sakit kaki
  • Melegakan bengkak dan kesakitan
  • Menyingkirkan bahan buangan yang ada di dalam sistem limpa, meningkatkan fungsi limpa
  • Membantu mendapatkan tidur yang lena, menghilangkan sakit kepala dan kepenatan
  • Meningkatkan tahap imuniti,pengedaran darah dan membantu penstabilan metabolisme
  • Mengurangkan ketegangan pada otot dan membuang air berlebihan dalam badan
  • Menjauhkan dari sembelit
  • Kesan Penggunaan Detox Foot Patch
    • Terasa badan segar dan bertenaga
    • Mengurangkan alergik
    • Mengurangkan kadar tekanan darah tinggi
    • Mengurangkan sakit sendi
    • Meningkatkan sistem imunisasi badan
    • Melancarkan perjalanan darah
    • Mendapatkan tidur yang lena
    • Mengurangkan bau kaki
    Cara-cara memakai:

    1.Buka pelekat.
    2.Lekatkan bahagian yang bertulis di pelekat.
    3.Pastikan bahagian yang berherba menghadap telapak kaki anda.
    4.Masa penggunaan:minumum 4 jam, maksimum 8 jam .

    Sedikit Info perlu kita tahu mengenai insurans


    Pendedahan sindiket memanipulasi tuntutan insurans kemalangan yang disiarkan baru-baru ini mendapat reaksi daripada pelbagai pihak termasuk syarikat-syarikat insurans sendiri.


    Berikutan itu, salah sebuah firma guaman terkenal yang mewakili syarikat-syarikat insurans negara ini tampil mencadangkan penyelesaian segera yang boleh diambil kerajaan iaitu semua pampasan tuntutan insurans mangsa kemalangan diserahkan kepada Amanah Raya Berhad.

    Amanah Raya dianggap sebagai badan bebas yang kemudian akan mengagih-agihkan pampasan kepada mangsa yang berkenaan.
    Tindakan segera ini diperlukan kerana memandangkan senario masa kini, adalah hampir mustahil untuk membanteras sindiket walaupun menggunakan semua saluran dan peruntukan undang-undang sedia ada.
    Amalan ini yang turut dipraktikkan di negara jiran, Singapura dilihat mampu menangani isu memanipulasi tuntutan insurans yang mengakibatkan ramai mangsa kemalangan memperoleh jumlah pampasan yang amat kecil daripada jumlah keseluruhan yang dibenarkan mahkamah.

    Seorang peguam di firma tersebut yang enggan dikenali berkata, penyelesaian segera itu penting bagi mengelakkan sindiket mengaut keuntungan jutaan ringgit hasil insiden malang mangsa kemalangan.
    “Amanah Raya bertindak menerima dan mengagih-agihkan tuntutan mengikut yang ditetapkan undang-undang dan secara langsung kepada mangsa tanpa perlu pihak tengah.

    “Tindakan itu amat relevan berikutan sindiket dikesan mampu mengatasi semua sistem berkaitan insurans sehingga mangsa 'tidak sedar' dirinya teraniaya dan hanya memperoleh 10 hingga 20 peratus daripada jumlah pampasan yang dibenarkan," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia hari ini.

    Baru-baru ini terdapat kegiatan memanipulasi insurans kemalangan sehingga menyebabkan pihak insurans terpaksa menanggung kerugian ratusan juta ringgit setiap tahun.

    Sindiket itu beroperasi melibatkan ejen insurans sendiri, bengkel membaiki kenderaan, trak tunda, firma guaman, malah pihak berkuasa, dengan ulat-ulat insurans berkeliaran di tempat-tempat tumpuan.

    Dalam pada itu, peguam berkenaan yang lebih 30 tahun mengendalikan kes-kes tuntutan insurans memberitahu, Amanah Raya merupakan satu entiti yang bebas daripada sebarang kepentingan dan yang dilihat paling sesuai buat masa ini.


    Tahukah anda air suam baik untuk kesihatan


    Air suam untuk kesihatan 

    “Hadkan aktiviti (luar rumah) dan banyak minum air suam," Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai memberitahu pemberita pada satu majlis baru-baru ini, bila ditanya mengenai apa yang orang ramai perlu buat jika jerubu melanda.
    Kenapa perlu minum air suam? Ramai yang menyangka tabiat minum air suam hanya petua atau cerita daripada ‘orang tua-tua’ sahaja.
    Tetapi, pengamal penjagaan kesihatan juga memang berpendapat bahawa minum air suam dapat memanjangkan umur sel badan!
    Air dingin
    “Minum air sejuk mungkin boleh beri kepuasan bagi menghilangkan dahaga.
    “Tetapi ahli sains percaya air yang sejuk akan mengentalkan lemak dalam makanan yang baru diambil dan menyukarkan sistem pencernaan lemak dalam badan.
    “Ini selanjutnya menyukarkan pengeluaran bahan buangan lemak dari dalam badan," jelas pengamal perubatan Dr. A.Radha.
    Minum air sejuk atau yang mempunyai ketulan ais adalah tidak sebaik minum air biasa dari segi hidrasi badan.
    Teorinya adalah, air sejuk menyebabkan salur darah perut mengecut dan melambatkan proses penyerapan.
    Ada pengkaji bidang perubatan yang mempunyai pandangan berbeza tentang sama ada minum air sejuk lebih baik daripada minum air suam terutama selepas melakukan senaman.
    “Ada doktor yang menyarankan minum air biasa adalah lebih baik daripada minum air sejuk kerana badan terpaksa mengeluarkan tenaga lebih untuk memanaskan air sejuk ini ke tahap suhu badan, menyebabkan terjadinya kehilangan air dari badan.
    “Tetapi ada juga doktor yang menyatakan bahawa selepas aktiviti senaman yang cergas, minum air sejuk akan mudah menyejukkan badan jika dibandingkan dengan air suam," jelas Dr. Radha.
    Kata Dr. Radha, mereka yang minum air sejuk sebenarnya akan minum lebih banyak air kerana air sejuk rasanya lebih sedap dan lebih memuaskan.
    Bila air sejuk melalui sistem dalam badan, ia mengentalkan lelemak makanan yang baru atau sedang dimakan.
    Ini menyebabkan penghadaman serta penyerapan makanan lebih sukar selain dari membuang apa yang tidak perlu dari badan.
    Tetapi jika ditukar air sejuk kepada air suam atau panas (seperti teh atau kopi), air yang suam itu akan membantu mencairkan lelemak dalam makanan yang diambil dan memudahkan pencernaan.
    “Ia turut membantu membuang lemak dengan cara yang lebih senang dari sistem badan serta mengurangkan risiko salur darah tersumbat," kata beliau.
    Kalau hendak bantu seseorang yang tengah demam panas, jangan guna air sejuk tetapi gunakanlah air yang agak suam.

    Kata Dr. Radha, air yang sejuk sebenarnya boleh merangsang dan menaikkan suhu badan. Jika mereka yang demam minum air sejuk, badan mereka akan jadi ‘kesejukan’. Jadi air suam adalah pilihan yang baik.
    Minum air suam juga boleh menenang dan merelakskan badan, kata beliau lagi.
    Warna kencing
    Menurut Dr. Radha, indikasi terbaik sama ada badan mencukupi imbangan air adalah dengan melihat warna air kencing.
    “Jika warna air kencing pekat kekuningan, seseorang itu mungkin tidak cukup air dalam badan, tetapi jika air kencing itu berwarna kuning pucat dan cerah maka kandungan cecair badan adalah mencukupi. Harus diingat warna air kencing pada sebelah pagi adalah lebih pekat," katanya.
    Menurut beliau lagi, ahli sains percaya minum air suam ketika makan boleh membantu mengurangkan berat badan.
    “Jika kita tukar air sejuk yang diminum dengan air suam seperti minuman teh, kopi atau herba, lemak dalam makanan akan kekal cair dan lebih mudah bagi serapan serta pengeluaran dari badan.
    “Ini akan membantu mengurangkan berat badan selain membuang lemak dari bersalut dalam salur darah," katanya.
    Mengikut amalan perubatan tradisional Cina, untuk kekal sihat seseorang digalakkan minum air suam.
    “Air sejuk sebenarnya tidak baik untuk perut anda," katanya lagi.- Bernama

    7 Antara Kelebihan Pencinta Al-Quran

    1. Tidak nyanyuk sampai hari tua.  
    2. Orang tua yang mengamalkan Quran diumpamakan macam Quran buruk, lunyai, hancur, tetap disayangi, tetap dihargai. Orang masih menghormati dan mencintainya serta meletakkannya di tempat yang baik-baik. MasyaAllah! How true this is, I've seen with my very own eyes the evidence of this.
     3. Orang yang mencintai al-Quran tidak perlu susah hati dengan usia tua, kalau tidak ada anak yang dapat menjaga dirinya, tetap akan ada orang yang Allah datangkan untuk menjaganya kerna ini adalah janji Allah kepada hamba-hamba NYA yang menjunjung kemuliaan mukjizat. Golongan ini dalam pengawasan para malaikat;
     4. Orang yang junjung al-Quran dalam dirinya akan dijaga keselamatannya oleh Allah di dunia, di dalam kubur dan pada hari akhirat (ini untung 3 alam wahai para sahabatku!!!)
     5. Wajahnya bercahaya-cahaya dan mesra untuk didekati
     6. Orang yang membaca al-Quran tidak dihina . Dia tidak akan menjadi peminta sedekah atau makan sampah di jalanan, misalnya.
     7. Pengamal al-Quran hidupnya tampak sederhana tetapi sebenarnya dia kaya dengan sumber rezeki yang tidak diduga. Inilah lambang keberkatan yang Allah hadiahkan kepadanya. MasyaAllah!!! Kita tak nak ke semua yang di atas tu???? Mesti mau kan??? Jadi, marilah kita sama-sama berusaha untuk menjadi bukan saja blogger tegar malah jauh lebih baik pengamal al-Quran yang tegar :)) Allah Maha Pengasih dan Penyayang kerana Dia telah menjamin orang yang selalu membaca al-Quran akan diberi ketenangan. Al-Quran ni Allah jamin boleh membelah tujuh petala langit dan tujuh petala bumi! Apatah lagi kulit kita yang nipis ni lagi mudah ditembusi dengan mukjizat ayat-ayat al-Quran. manuQuran ini hidup. Dia ada roh. Dia kenal siapa yang mendampinginya. Apabila roh Quran telah bersatu dengan si pembaca, ia bagaikan suasana antara ibu dan anak - terlalu sayang. Apabila begitu, Al-Quran akan menjaga orang yang menghargainya bukan saja di dunia malah di alam kubur dan juga di akhirat. Dia akan bantu kita di dalam 3 alam yang berbeza! Al-Quran menjamin ketenangan kita di dunia, dijaganya kita daripada seksa kubur, disinarnya kubur kita dengan cahaya dan dilapangkan kubur kita hinggalah hari kiamat. Begitulah setianya al-Quran kepada kita kalau kita memilihnya menjadi sahabat sejati kita yang hakiki. Tapi kalau sebaliknya kita tak pernah langsung nak pegang al-Quran apa lagi nak baca dan amalkan suruhannya, maka jadilah kita antara sia yang dilaknat oleh Al-Quran (Na'uzubillai minzaalik).

     Dan tanda al-Quran melaknat manusia:
     1. Di depan orang kita disanjung tetapi di belakang orang kita dihina dan dikutuk;
    2. Rezeki tak pernah cukup;
    3. Rumahtangga tidak tenang;
    4. Semua orang kita anggap musuh.
    Mudah-mudahan kita tak termasuk dalam golongan yang empat ni.

    10 BENDA TIDAK DAPAT DIBELI DENGAN DUIT



    Assalamualaikum....

    10 Benda Tidak Dapat Dibeli Dengan Duit": 
    Zaman materialistik sekarang ini, semua orang mahukan duit. Orang dewasa, remaja bahkan kanak-kanak kecil sekalipun kenal dengan sekeping kertas yang diberi nama “duit”. Memang duit penting dalam kehidupan, tanpa alat tukar ini kita tidak boleh memenuhi keperluan hidup. Duit membuatkan manusia melakukan perkara yang diharamkan, manusia menjadi rakus kerana duit, manusia pecah amanah, rasuah, merompak, melacur malah membunuh manusia lain kerana duit. Kejayaan orang di zaman kini juga diukur dengan banyaknya duitnya. Tetapi walau bagaimana pentingnya duit, masih ada benda yang tidak boleh dibeli dengan duit.

    1. Masa Duit tidak akan dapat mengembalikan masa yang telah berlalu. Setelah hari berganti, maka masa 24jam tersebut akan hilang dan tidak akan mungkin akan kembali lagi. Oleh itu gunakan setiap kesempatan yang ada untuk menyatakan perhatian dan kasih sayang anda kepada orang yang sangat anda sayang dan anda cintai, sebelum waktu itu berlalu dan anda menyesalinya.Begitu juga dengan tanggungjawab dengan Allah, jika kita terlepas waktu Subuh pagi tadi, ia tidak dapat ditukar dengan berapa juta pun wang untuk kembali ke waktu Subuh tadi.

    2. Kebahagiaan Memang kedengaran pelik, tapi inilah kenyataannya. Duit memang boleh membuat anda merasa senang kerana anda boleh bercuti mewah, memberi laptop dengan kemudahan yang sangat canggih, atau membeli kereta dan rumah mewah 8 tingkat sekalipun. Tetapi duit tidak boleh menghadirkan sececah kebahagiaan dari dalam lubuk hati kita. Berapa ramai orang kaya yang tidak boleh tidur walaupun dalam aircond yang sejuk dan dalam bilik yang super mewah yang katilnya berharga berpuluh ribu ringgit.

    3. Kebahagiaan Anak Untuk membeli makanan dan pakaian yang bagus-bagus untuk anak tercinta memang memerlukan duit. Tetapi anda tidak boleh menggunakan wang untuk memberikan rasa aman, tanggungjawab, sikap yang baik serta kepandaian pada anak anda. Hal ini memerlukan waktu dan perhatian yang anda curahkan untuk mereka dan amalan baik yang anda ajarkan. Duit memang membantu kita memenuhi aspek penjagaan, tapi waktu telah membuktikan bahawa keperluan asas tiap anak adalah berapa banyak masa yang diberikan orangtuanya, bukan “duitnya”.
    4. Cinta. Cinta tidak boleh dibeli dengan wang, akuilah hal ini benar. Memang dengan duit kita boleh membuat orang tertarik, tapi cinta berasal dari rasa saling menghargai, perhatian, berbagi pengalaman dan kesempatan untuk berkembang bersama. Itu sebabnya banyak pasangan yang berkahwin kerana duit, tidak bertahan lama atau pun tidak merasa bahagia.

     5. Persahabatan Untuk diterima oleh lingkungan pergaulan dengan sahabat, anda tak perlu duit. Apabila anda ingin diterima, fokuskan tenaga anda untuk membuat diri anda berharga bagi lingkungan sekitar dengan menjadi teman dalam suka dan duka.

    6. Kesihatan Kita memerlukan duit untuk membiayai rawatan dan membeli ubat, tapi duit tidak boleh menggantikan kesihatan yang hilang. Itu sebabnya pepatah lebih baik mencegah daripada mengubati .

    7. Kejayaan Beberapa orang memang ada yang mencapai kejayaan dengan menyogok, tapi ini adalah pengecualian. Kejayaan hanya berasal dari kerja keras, kemahuan, dan rezeki yang tertulis. Ada aspek kecil dari usaha menuju sukses yang boleh didapatkan dengan duit, misalnya mengikuti kursus atau membeli peralatan, tapi kejayaan lebih banyak berasal dari usaha yang anda lakukan sendiri.

    8. Bakat Kita dilahirkan dengan bakat tertentu. Dengan duit, yang boleh kita lakukan adalah mengasah bakat tersebut, misalnya belajar muzik. Namun para pakar mengatakan, untuk menjadi pakar di bidangnya, kita memerlukan bakat semulajadi.

    9. Sikap yang baik Banyak orang yang kaya raya tapi sikapnya kasar,sombong dan cakap besar. Tak sedikit juga orang yang sederhana yang tutur katanya sopan dan menunjukkan rasa hormat pada orang lain. Jadi, jumlah duit yang dimiliki bukan penentu sikap seseorang.

    10. Kedamaian Bila wang boleh membeli kedamaian, barangkali kita tak lagi mendengar tentang perang. Tetapi yang sering terjadi sebaliknya, duitlah yang menjadi sumber pertikaian dan permusuhan.


    SALAM RAMADHAN ..ia datang lagi..




    Tanpa Disedari
    11 bulan
    banyak kata sudah diucapkan dan dilontarkan
    tak semua menyejukkan,

    11 bulan

    banyak perilaku yang sudah dibuat dan diciptakan
    tak semua menyenangkan,

    11 bulan
    banyak keluhan, kebencian dan kemarahan

    saatnya istirahat dalam "perjalanan dunia"
    saatnya membersihkan jiwa yang berjelaga,
    saatnya menikmati indahnya kemurahanNya
    saatnya memahami makna pensucian diri

    Selamat menunaikan Ibadah Puasa
    bersama kita leburkan kekhilafan,

    Semoga dengan puasa mempertemukan kita
    dengan Keagungan Lailatul Qadar
    dan kita semua menjadi pilihanNya
    untuk dikabulkan do'a - do'a
    dan kembali menjadi fitrah



    ANDAI INI RAMADHAN YANG TERAKHIR


    andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
    tentu siangnya engkau sibuk berzikir
    tentu engkau tak akan jemu melagukan syair rindu
    mendayu..merayu. ..kepada- NYA Tuhan yang satu
    andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
    tentu solatmu kau kerjakan di awal waktu
    solat yang dikerjakan.. .sungguh khusyuk lagi tawadhu'
    tubuh dan qalbu...bersatu memperhamba diri
    menghadap Rabbul Jalil... menangisi kecurangan janji
    "innasolati wanusuki wamahyaya wamamati lillahirabbil 'alamin"
    [sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku...
    kuserahkan hanya kepada Allah Tuhan seru sekalian alam]
    Namun teman...
    tak akan ada manusia yang bakal mengetahui 
    apakah Ramadhan ini merupakan yang terakhir kali bagi dirinya
    yang mampu bagi seorang hamba itu hanyalah
    berusaha...bersedia ...meminta belas-NYA



    Wahai tuhan ku tak layak ke syurgamu ... namun tak pula aku sanggup ke Nerakamu ... kami lah hamba yang mengharap belas darimu "ya allah jadikan lah kami hamba2 mu yang bertaqwa..ampunkan dosa2 kami kedua ibubapa kami .dosa semua umat2 islam yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia" Amin.....

    andai benar ini Ramadhan terakhir buat saya


    Bagi mengulangkaji, Niat puasa sebulan dulu selepas isyak (1kali sahaja) dan niat puasa harian (tiap-tiap malam).

    LAFAZ NIAT PUASA


    nawaitu souma godhin ‘an adaa i, fardhi syahri ramadhaana haadzihis

    sanati lillahi ta’aalaa

    Sahaja aku berpuasa esok hari dalam bulan  ramadhan fardhu atas aku kerana Allah Taala

    LAFAZ NIAT PUASA UNTUK SEBULAN


    nawaitu souma syahri ramadhaana haadzihis sanati lillahi ta'aalaa
    Sahaja aku berpuasa sebulan pada bulan Ramadan bagi tahun ini

    kerana Allah Taala


    DOA BERBUKA PUASA

    allahumma laka somtu wa bika aamantu wa ‘alaa rizqika afthartu

    birahmatika ya arhamarrohimin

                              Selamat Menyambut RAMADHAN AL-MUBARAK  

    SATE DAGING GORENG PILIHAN YATI


    Bahan-bahan :- 

    1/2 kg daging batang pinang di potong ikut suka
    3 batang serai, racik 
    1 inci halia, hiris 
    1 inci lengkuas, hiris 
    1 biji bawang besar 
    3 ulas bawang putih 
    1 sudubesar ketumbar 
    1 sudubesar jintan manis 

    Bahan diatas diblend halus, ditambah :
    serbuk kunyit secukup kuning
    sedikit garam
    gula secukup manis
    sedikit air 
    & perap bersama daging lebih kurang 1jam atau 2jam.


    minyak masak 1/2 cawan 

    Bahan yang di blend, boleh buat banyak2 dan simpan untuk guna kemudian kalau ada lebih. 

    Masukkan daging yang dah diperap ke dalam kuali. Goreng hingga airnya kering. 
    Masukkan minyak dan goreng lagi. Hidang. 


    Dulu ingat sate cucuk yang dijual kat luar je, tapi bila tahu resepi sate goreng ni...mesti nak cuba bila bulan puasa nanti..insyaallah.
    Biasanya kalau emak mertua masak sate goreng ni tak pernah ade balance, mesti habis, kadang2 tak cukup, emak siap simpan atau asingkan pada mereka yang tak sempat makan hehe...maknanya semua ahli keluarga dapat merasa la...memang sedap jika makan ngan nasi impit, kuah kacang, ketupat atau nasi putih yang baru masak...



    Yang sentiasa kita mahu.....

    Perkara yang anda tergila-gilakan..........

     
                  خمسة   أشياء   كلنا   نريدها   و   نحاول   الحصول   عليها
    Lima perkara semua kita mahukannya dan kita usaha utk mendapatkannya

    وجه   جميل        
    1:    Wajah yang sempurna dan cantik  
    فلوس   بالملاين
    2:    Duit yang banyak
     
    صحة   قوية
    3:    Kesihatan yang baik  
     
    اولاد   شاطرين   وفالحين   مثلنا
    4:    Anak-anak yg cerdik dan berjaya   
     
    نوم   عميق   من   دون   مهدئات   و   أدوية
    5:    Tidur yang nyenyak tanpa ganguan   

     

    سهلة   جدا   و   بوصفة   سحرية   و   سهلة   تستغرق  15 دقيقة   يومياً  ! كيف؟؟؟؟؟
    senang jer untuk mendapatkannya hanya 15 minit setiap hari.
     


    قال   رسول   الله   صلى   الله   عليه   وآله   وسلم  :  kata nabi s.a.w.;

      من   ترك   صلاة   الصبح   فليس   في   وجهه   نور   و   من   ترك   صلاة   الظهر   فليس   في   رزقه
    Siapa yang tinggalkan solat subuh tiadalah padanya nur di wajahnya
    dan siapa yang tinggalkan solat zohor tiadalah padanya rezki yang berkat


    بركة   و   من   ترك   صلاة   العصر   فليس   في   جسمه   قوة   و   من   ترك   صلاة   المغرب   فليس   في
    dan barang siapa yang tinggalkan solat asar tiadalah padanya kekuatan badan,
    dan siapa yang tinggalkan solat maghrib tiadalah padanya anak2 yg bermanfaat

         
      أولاده   ثمرة   و   من   ترك   صلاة   العشاء   فليس   في   نومه   راحة
    dan barangsiapa yang tinggalkan solat isyak tiadalah padanya tidur yang nyenyak

              بلغ   عن   الرسول  ( صلى   الله   عليه   وآله   وسلم  ) ولو   آية
    sampaikanlah daripada nabi saw itu walaupun satu ayat





    LEKA URUSAN DUNIA, ABAI SOLAT FARDU



    Solat fardu boleh didirikan di mana saja apabila masuk wakktunya (cth : stesen minyak, surau)
    Ibadat boleh dilakukan ikut waktu jika bijak rancang masa

    SOLAT ialah ibadah mudah untuk dilakukan, tetapi paling susah dilaksanakan, sedangkan ia amalan pertama akan ditanya Allah SWT kepada hamba-Nya ketika dihadapkan di muka pengadilan nanti. Walaupun menyedari hakikat itu, masih ramai yang mengabaikan perintah disampaikan oleh Allah secara langsung dari Luh Mahfuz kepada Nabi Muhammad SAW semasa peristiwa Israk dan Mikraj yang menjadi sejarah penting untuk dikenang umat Islam tidak kira di mana berada. 
    Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Bersegeralah kamu mengerjakan amal yang soleh, kerana akan berlaku fitnah seperti malam yang sangat gelita. Di dalam keadaan itu terdapat orang yang di sebelah paginya mukmin dan sebelah petangnya kafir, begitulah (sebaliknya) sebelah petang dia mukmin dan sebelah pagi kafir dia menjual agamanya dengan kepentingan dunia yang sedikit.” (Hadis riwayat Bukhari)
    Bagaimana agaknya kita hendak menjawab apabila ditanyakan nanti kenapa meninggalkan solat. Apakah jawapan yang dirasakan sesuai untuk diberikan, malas, terlupa atau tidak tahu. Tepuk dada tanya iman kerana ketika itu keimanan kitalah yang akan menjawabnya.

    Dalam mengejar tuntutan duniawi, bekalan di akhirat juga perlu disediakan. Oleh itu perancangan penting untuk kita menguruskan masa selama 24 jam yang dikurniakan berdasarkan keutamaan dan pastinya tanggungjawab kepada Pencipta sepatutnya berada di tangga teratas.

    Sering kali disebabkan leka dengan kerja dunia, kita selalu mengambil ringan kepentingan menunaikan solat bukan saja memastikan dilaksanakan semua lima fardu itu tetapi dilaksanakan pada waktunya.

    Ini ingatan kepada diri saya juga apabila menunaikan tanggungjawab sebagai pekerja ,supaya jangan terlalu leka sebaliknya, apabila tiba masa, hendaklah menyegerakan seruan muazzin dengan menunaikan solat. 
    Tiada istilah tidak sempat solat

    Jangan sampai tidak sempat solat kerana tiada istilah tidak sempat jika kita bijak merancang. Punca sering meninggalkan solat kerana kita gagal merancang. Jika sudah tahu jika balik kerja jam 6 petang kita akan terlepas solat Maghrib, ada dua pilihan di depan.

    Balik selepas selesai menunaikan solat Maghrib, atau berhenti pada pertengahan jalan yang mempunyai kemudahan seperti surau untuk bersolat. Tambahan, banyak stesen minyak sekarang ini menyediakan ruang solat yang selesa untuk umat Islam menunaikan tanggungjawabnya.

    Jika solat sering terabai, apatah lagi membaca al-Quran. Apa juga yang ingin kita lakukan berbalik kepada aspek perancangan. Jika dibiasakan membaca al-Quran selepas solat walaupun hanya beberapa ayat, itu sudah memadai daripada tidak membaca langsung.



    Mengimarah Ramadan setahun sekali

    Ramadan bakal menjengah tidak lama lagi dan sewajarnya pelbagai perancangan sudah dilakukan bagi mengimarahkan bulan mulia itu yang diraikan setahun sekali. Tidak mengapa jika semangat kita dikatakan bermusim, sekurang-kurangnya kita mengambil inisiatif untuk memastikan kedatangan bulan yang dijanjikan pelbagai ganjaran dimanfaat.

    Lagipun, kita tidak tahu apakah kita berkesempatan bertemu Ramadan akan datang. Justeru, peluang yang ada digunakan sebaiknya. Begitu juga dengan solat, selagi kita dikurniakan keupayaan serta kesihatan, hendaklah kewajipan itu ditunaikan.

    Perancangan merebut peluang penting seperti sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Rebutlah lima perkara sebelum datangnya lima perkara. Pertama, masa sihat sebelum sakit. Kedua, masa kaya sebelum datangnya masa sempit (miskin). Ketiga, masa lapang sebelum tiba masa sibuk. Keempat, masa muda sebelum datang masa tua, dan kelima, masa hidup sebelum tiba masa mati.” (Riwayat al-Hakim dan al-Baihaqi)

    Sebagai peringatan kepada yang terlalu mementingkan hal keduniaan, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Bersegeralah kamu mengerjakan amal yang soleh, kerana akan berlaku fitnah seperti malam yang sangat gelita. Di dalam keadaan itu terdapat orang yang di sebelah paginya mukmin dan sebelah petangnya kafir, begitulah (sebaliknya) sebelah petang dia mukmin dan sebelah pagi kafir dia menjual agamanya dengan kepentingan dunia yang sedikit.” (Hadis riwayat Bukhari)

    RENUNGAN PAGI JUMAAT



    Renungan Jumaat
       
    JIKA orang kafir mampu bertahan dengan penderitaan menimpa mereka, maka orang beriman dengan kekuatan jiwa pasti lebih kukuh benteng pertahanannya dan cinta kepada ketentuan takdir yang menimpa dirinya.

    Berbekalkan jiwa dan imannya, seseorang itu akan mencari kebaikan di dunia dan akhirat dengan beristirja' hanya kepada Allah SWT. Istirja' maksudnya meyakini, mengakui, menyedari serta menyerahkan segenap kebaikan urusannya hanya kepada Allah. Allah SWT berfirman yang bermaksud: "(Iaitu) orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan, `Inna lillahi wa inna ilaihi raji'un'." (Surah al-Baqarah, ayat 155-156)
    Pujian dan balasan disediakan kepada orang bersabar seperti firman Allah yang akan memberi keuntungan serta kebahagiaan di dunia dan akhirat, pahala orang bersabar dilipat gandakan dengan hitungan tanpa batas serta mencapai kejayaan.
    Tanpa kesabaran, cita-cita yang sudah di depan mata dan hampir dicapai akan hilang. Pemimpin besar dunia adalah orang yang gigih memperjuangkan cita-citanya tetapi mereka tidak pernah lekang daripada kesabaran menghadapi pelbagai rintangan yang menghadang.

    Kekuatan dan kemenangan akan selalu bersama orang yang sabar dan sifat sabar juga menjadi perisai berdepan musuh. Malaikat akan menyambut, mengucap salam dan memberi penghormatan istimewa bagi orang yang sabar kerana mereka adalah mukmin yang dicintai Allah SWT.

    Firman Allah SWT yang bermaksud: "Dan berapa banyak nabi yang berperang bersama mereka sejumlah besar dari pengikut (nya) yang bertakwa. Mereka tidak menjadi lemah kerana bencana yang menimpa mereka di jalan Allah, dan tidak lesu dan tidak (pula) menyerah (kepada musuh). Allah menyukai orang yang sabar." (Surah Ali-Imran, ayat 146)

    Pendek kata, orang sabar akan memperoleh pelbagai kemuliaan, keutamaan, kurniaan pahala tidak terhitung banyaknya selain ampunan Allah dan syurga di akhirat kelak.
    Menyedari hakikat banyaknya faedah daripada kesabaran ini, maka marilah kita memohon taufik dan inayah-Nya, semoga Allah SWT menjadikan kita semua hamba-Nya yang penyabar. Jadikanlah kesabaran itu perhiasan akhlak yang harus kita mohon kepada Allah.

    Firman Allah yang bermaksud: "Bersabarlah (hai Muhammad), dan tiadalah kesabaranmu itu melainkan dengan pertolongan Allah dan janganlah kamu bersedih hati terhadap (kekafiran) mereka dan janganlah kamu bersempit dada terhadap apa yangmereka tipu dayakan. Sesungguhnya Allah berserta orang yang bertakwa dan orang yang berbuat kebaikan." (Surah anNahl, ayat 127-128)





    REZEKI YANG HALAL


    SEGALA yang dapat diambil manfaatnya adalah rezeki. Makna itu diambil berdasarkan kata 'rezeki' yang terdapat dalam terjemahan surah al-Baqarah ayat tiga: "… membelanjakan (mendermakan) sebahagian daripada rezeki…"
    Rezeki merupakan salah satu kata kunci dalam ajaran Islam kerana berkait rapat dengan konsep tauhid. Dalam surah al-Baqarah ayat 22 dan 57, konsep rezeki dikaitkan secara langsung dengan masalah keimanan.
    Dalam ayat 22, Allah SWT membicarakan tentang hujan yang menyirami pohon-pohon dan menghasilkan buah-buahan: "yang menjadi rezeki bagi kamu; maka janganlah kamu mengadakan bagi Allah, sebarang sekutu…"
    Dalam ayat 57 pula Allah SWT menyuruh: "Makanlah makanan-makanan yang baik yang Kami telah kurniakan kepada kamu. Dan tidaklah mereka menganiaya diri sendiri."
    Kedua-dua ayat itu menunjukkan bahawa masalah rezeki dapat menjadikan manusia menjadi musyrik dan zalim, apabila mereka yakin bahawa rezeki itu dapat diperoleh daripada sumber lain selain Allah SWT.
    Halal haram
    Kaum Muktazilah berpendapat rezeki hanyalah untuk pemberian yang halal. Sedangkan yang haram tidak boleh disebut sebagai rezeki kerana pemilikannya tidak sah.
    Hujah ini berdasarkan firman Allah SWT yang bermaksud: Orang-orang yang (hendak) bertakwa membelanjakan sebahagian daripada rezeki yang Kami berikan kepada mereka.(al-Baqarah: 2-3)
    Golongan Ahli Sunnah Wal Jamaah berpendapat bahawa rezeki itu adalah segala sesuatu yang bermanafaat, sama ada yang halal atau yang haram.
    Rezeki ditafsir sebagai 'bahagian'. Oleh itu, bahagian yang diperoleh atau digunakan secara tidak sah merupakan bahagian yang haram.
    Usaha
    Meskipun Allah SWT Maha Pemurah dan rezeki-Nya maha luas, namun manusia tidak akan dapat memperoleh rezeki itu jika tidak berusaha. Usahanya menjadi ukuran banyaknya hasil perolehan.
    Dalam al-Quran ditegaskan: Dan bahawa sesungguhnya tidak ada (balasan) bagi seseorang melainkan
    ( balasan ) apa yang diusahakannya. (al-Najm: 39)
    Rezeki Allah SWT maha luas dan tidak terbatas pada ruang dan waktu .Rezeki-Nya itu bukan sahaja diberikan kepada manusia tetapi juga kepada segala makhluk-Nya. Hal itu dinyatakan dalam firman-Nya yang bermaksud: Dan tiadalah sesuatu pun makhluk-makhluk yang bergerak di bumi melainkan Allah jualah yang menanggung rezekinya. (Hud: 6 )
    Ukuran
    Dalam al-Quran dinyatakan bahawa Allah SWT yang memberikan rezeki kepada makhluk di muka bumi, kerana Dia adalah satu-satunya sumber rezeki(rujuk al-Hijr: 20). Dengan kata lain, semua makhluk memiliki hak rezeki daripada Allah SWT, namun rezeki bagi semua makhluk itu mempunyai ukuran. (rujuk al-Hijr: 20)
    Manusia tidak boleh menggunakan sumber kehidupan (rezeki) untuk kepentingan diri sendiri yang akan menyebabkan terganggunya keseimbangan alam.
    Keseimbangan alam yang terganggu itu akhirnya akan merugikan manusia sendiri, misalnya penebangan kayu secara berlebihan (tidak terkawal) yang menyebabkan banjir dan perilaku lain seumpamanya.



    TERINGIN MAKAN PULUT KUNING DGN RENDANG DAGING..

    SEMANGAT PULUT KUNING
    • Pulut1 kg beras pulut [ dibasuhkan]
    • 2 keping asam keping
    • 3 s/b kunyit serbuk [bancuh dan tapiskan ]
    • air secukupnya untuk merendam pulut.
    • 1 biji kelapa..perahkan [3 cawan santan pekat] 
    • garam secukup rasa
    1. Rendamkan beras pulut dengan asam keping (pulut akan nmpk berkilat) dan larutan kunyit selama beberapa jam untuk mendapatkana warna kuning. [sekali sekala gaulkan bahan ini supaya beras pulut ini rata warna kuningnya]
    2. Toskan beras pulut dalam tapisan.
    3. Panaskan kukusan.
    4. Masukkan pulut dalam kukusan yg telah dididihkan airnya.
    5. Kukuskan sehingga naik wap.
    6. Angkat keluar pulut dan masukkan dalam mangkuk besar.
    7. Tuangkan santan yg telah digaulkan dengan garam.
    8. Gaul dan kacau rata santan dan pulut. Masukkan semula dalam periuk kukusan.
    9. Kukuskan semula sehingga naik wap lagi [20-25 minit].
    11. Bila telah naik wap, tutup api dapur dan tekan pulut dalam acuan (jika mahukan pulut berbentuk)..
    12. Hidangkan pulut dengan rendang daging...pilihan saya kali ni. 
     
    RENDANG DAGING BEREMPAH
    Bahan-bahannya
    1 kilo daging, dipotong ikut suka
    1 liter santan
    ½ cawan kerisik
    2 keping asam keping
    2 helai daun limau purut
    1 ketul gula melaka (sederhana besar)
    1 sudu makan gula
    Garam secukup rasa
    Serbuk perasa jika suka

    Bahan untuk dikisar

    20 batang cili kering
    500 gram bawang kecil
    6 biji bawang besar
    10 ulas bawang putih
    5 batang serai
    3 inci halia
    2 sudu serbuk kunyit
    1 inci lengkuas

    **1 helai daun kunyit dihiris, ditabur setelah kuah hampir pekat. 

    Cara-caranya

    1. Tumis bahan yang telah dikisar, kerisik dan masukkan dalam kuali bersama daging.
    2. Masak sebentar sehingga kering airnya sedikit, kemudian masukkan santan, gula melaka, daun limau purut, asam keping, garam dan serbuk perasa.
    3. Masak lagi sehingga ia kering. Angkat dan hidangkan...sedapnya tak terkata, masak sendiri baru puashati hehe...kadang2 tak cukup coz anak2 ni suka makan berulang2..
     

    NASI KERABU SPECIAL

    Nasi
    * 3 cawan beras
    * 4 cawan air
    * 1 batang serai dketuk
    * 2-3 daun limau purut
    * sedikit pewarna biru
    Beras dbersihkan dan dimasak seperti biasa bersama2 serai,daun limau purut dan pewarna biru.
    Sambal Kelapa/Ikan
    * 1/2 biji kelapa parut – ditumbuk sedikit (guna kelapa kering)
    * 2-3 ikan kembung – dipanggang
    * 4 ulas bawang merah
    * 1.5cm halia
    * 1 batang serai – hiris
    * 1 sudu kecil lada hitam
    * garam dan gula secukup rasa
    tumbuk bawang merah,halia,serai dan lada hitam.kemudian masukkan isi ikan dan tumbuk sampai lumat.
    kemudian campurkan ngan kelapa parut dan disangai guna api yg kecil sehingga agak kering dan berderai.
    Kuah Sambal
    * 5 batang cili kering
    * 5 ulas bawang merah
    * 2 ulas bawang putih
    * 2 inci belacan- bakar dulu
    * 1.5 inci halia
    * 1 batang serai – titik
    * gula merah n serbuk perasa jika suka
    * 2 cawan santan
    * asam keping
    * garam
    tumbuk bahan yg bertanda *.
    didihkan santan hingga pecah minyak dan pekat.
    masukkan bahan tumbuk, serai, gula merah dan asam keping.
    didihkan hingga kuah agak2 pekat n kering.
    rasa dan angkat.
     Solok Lada
    * 10 biji lada hijau – potong jgn putus dan buang biji
    * 1/2 biji kelapa parut putih
    * 4 ulas bawang merah
    * 1.5 cm halia
    * lada itam skit
    * 2-3 ekor ikan kembung – ambil isi sahaja
    * sedikit garam,gula dan perasa
    Tumbuk bawang,lada itam dan halia hingga lumat dan masukkan garam,gula dan isi ikan.
    campurkan ngan kelapa parut dan sebatikan.
    sumbatkan ke dalam lada hijau. susun ke dalam periuk kukus.
    kukus hingga masak.
    Daging Panggang – bleh buat juga ikan goreng tepung, ayam panggang jika suka 
    * daging lembu gred A @ daging btg pinang
    * garam
    * lada hitam
    gaulkan daging dengan garam n lada hitam
    panggang ngan suhu 200 selama 45minit atau hingga daging masak.
    Ulam-ulaman & bhn lain
    * budu yang diperah limau and dicampur hirisan cili
    * kacang panjang
    * taugeh
    * timun
    * daun kesum
    * kubis
    * bwg jeruk
    * telur masin
    * keropok ikan
    * sambal belacan









    PERNAH DENGAR JUS DELIMA? INILAH KHASIAT KHASIATNYA YANG PERLU KITA TAHU


    JUS DELIMA ASLI
    1 LITER (RM25)


     
     DAPATKAN JUS DELIMA ASLI TANPA BAHAN PENGAWET DI IMPORT KHAS DARI TIMUR TENGAH. PRODUK INI SANGAT TERHAD, DAPATKAN SEGERA DI STOKIS-STOKIS KAMI. 

    Mengapa anda mesti minum jus buah delima?

    Sabda Nabi Muhammad s.a.w. : "Barangsiapa memakan buah delima keseluruhannya sesungguhnya allah menerangkan hatinya selama 40 hari"
    Saidina ali berkata : "Makanlahan bahagian buah delima dan bahagian isinya kerana buah ini berfungsi membersihkan perut."

    Buah delima baik untuk kerongkong,dada dan paru-paru. Baik untuk mengubati batuk. Ia juga membantu meningkatkan stamina, berguna mengubati radang usus,mencegah muntah.mengurangi panas dan mengatasi masalah jantung.
    Tahukah anda, delima adalah sejenis buah yang berasal dari Mediterranean yang banyak digunakan dalam perubatan tradisional untuk mengubatiu pelbagai jenis penyakit. Tanaman perdu berbatang kayu ini mempunyai batang berduri, daunnya lonjong, kecil dan bertepi rata.

    Kulit buah delima biasanya berwarna hijau kekuningan. Bentuk buahnya seperti epal dengan kelopak bermahkota. Di dalamnya mempunyai beratus-ratus biji.

    Khasiat buah Delima

    1. Buah ini mengandungi zat besi, kalsium, folforus, vitamin A dan C. Sejak zaman dahulu ahli perubatan Yunani menggunakan ubat ini sebagai ubat cacing. Alkaloid yang terdapat pada kulit buah membuat cacing melekat pada dinding usus manusia melepaskan pegangannya.

    2. Dalam perubatan Cina, biji delima putih mempunyai khasiat anti-radang. Buasir merupakan satu lagi penyakit yang boleh dirawat menggunakan buah delima. Airnya bertindak sebagai astrigen disapu kebahagian yang bengkak dan dilakukan beberapa kali sehingga sembuh.

    3. Cara memanfaatkan Delima

    Keputihan - 30g kulit delima kering, direbus dengan satu liter air. Masakkan sehingga airnya tinggal separuh. Minum ramuan ini dua kali sehari.Gangguan pencernaan - 50g daun delima segar dimasak dengan air. Minum sewaktu suam. Perut Kembung - Lima helai daun delima kering direndam satu gelas air panas. Minum setelah agak sejuk, minum tiga kali sehari.

    Menurunkan berat badan - Dua genggam daun delima muda diramas-ramas dengan air masak, dicampurkan sedikit garam. Dapatkan perahan pati, minum dua kali sehari.

    Jus delima adalah sumber yang kaya dengan kandungan ‘phytochemical’ untuk kebaikan jantung dan salur darah yang sempurna.Ia bukan sahaja merendahkan tahap kolestrol,tetapi juga merendahkan tekanan darah dan mengurangkan tahap sesak nafas (altherosclerosis) .Jus delima juga bagus untuk mengelakkan kanser payudara,kanser kalenjar pundi kencing,kanser usus,leukemia dan juga untuk mengelakkan perubahan jantung yang ditumbuhi tumor.

    Membantu menstabilkan paras kolestrol
    Kebenarannya adalah tahap kolestrol yang buruk boleh membaw risiko yang buruk pada kesihatan. Adalah sukar untuk mengekalkan tahap kolestrol dalam badan. Delima akan membantu meningkatkan tahap kolestrol yang baik disamping menurunkan kolestrol yang buruk. Kebaikan ini sahaja dapat member keajaiban pada kesihatan pengguna. 

    Mempunyai tahap antioksidan yang tinggi
    Delima terbukti mempunyai kandungan antioksidan yg tinggiberbanding pesaingnya seperti anggur merah dan the hijau. Apabila kamu perlukan sumber antioksidan pada kehidupan seharian,kamu perlu pastikan ia adalah antioksidan yang paling bagus. Delima merupakan sumber terbaik untuk antioksidan.


    Melawan penyakit jantung
    Delima membantu melancarkan peredaran darahdalam badan.ini adalah kaedah terbaik melindungi diri daripada penyakit jantung. Berdasarkan kajian terbaru,kandungan antioksidan dalam jus delima membantu menurunkan pembentukan lemak pada dinding arteri. Antioksidan membantu membaiki kawasan sel yang rosak. Delima mengandungi ‘flavonoids’ dan ‘polyphenols’ yang tinggi,antioksidan yang mampu melawan
    Penyakit jantung dan kanser.

    Delima memberi dan merangsang tenaga batin dan jus delima pula kaya dengan antioksidan yang dapat meningkatkan pengaliran darah pada genitals(alat kelamin) dan mampu menguatkan sistem pertahanan badan
    Delima merupakan pendekatan yang baik bagi melawan penyakit. Delima dapat memperbaiki kitaran darah pengguna. Tahap antioksidan yang tinggi dalam delima akan membantu menguatkan sistem dalam badan dan melawan apa jua penyakit. Ini adalah langkah awal untuk pengguna dari menjadi mangsa serangan jantung atau penyakit hati.

    Mengurangkan risiko penyakit kencing manis
    Meminum jus delima sangat baik untuk pesakit kencing manis dan merendahkan risiko masalah jantung.  Kajian terbaru yang utama mendapati pesakit kencing manis yang meminum jus delima selama 3 bulan dapat merendahkan kebarangkalian atherosclerosis( atau pengerasan pada arteries). “ dalam kebanyakan jus gula hadir secara bebas dan berbahaya- bentuk,” Kata penyelidik. “ dalam jus delima, gula bercantum kepada antioksida yang unik, dimana sebenarnya menjadikan gula ini sebagai pelindung melawan atherosclerosis”

    Mengelakkan kanser kelenjar prostat
    Ia hanya boleh dicapai dengan meminum jus delima atau mengambil supplement delima. Kajian telah membuktikan bahawa jus delima dapat mengurangkan perkembangan kanser kelenjar prostat.kebanyakan pesakit berpuas hati dengan keputusan yang diterima dimana penggunaan delima dapat menyembuhkan kanser itu.

    Melawan kanser payudara
    Penyelidik mendapati bahawa minyak bijian daripada delima dapat memusnahkan sel kanser payudara dan mengekal tanpa menjejaskan sel sedia ada. Ini adalah kajian terbaru yang diperolehidari kebaikan jus delima. Kajian lain di university Chicago menemukan jus delima yang ditapai dan minyak bijian delima dapat membantu mengelakkan kanser payudara. Kajian di Wisconsin pula mendapati bahawa jus delima dapat menghalang pembesaran sel kanser kulit.

    Mampu membantu merendahkan tekanan darah
    Salah satu masalah kesihatan utama yang dihadapi oleh manusia pada masa kini adalah menghidapi tekanan darah tinggi pada usia tua. Ini akan membawa kepada risiko jika manusia tidak mengendahkan kesihatan diri. Jus delima mempunyai kandungan ‘phytochemical’ yang mendorong penerima serotonim dan estrogen, membaiki symptom tekanan dan tulang. Kandungan antioksidan pada delima juga mampu untuk mengurangkan pengumpulan sel darah kotordan secara semulajadinya mengurangkan tekanan darah, factor kepada pencegahan serangan jantung dan strok.

    Menguatkan kesihatan gigi
    Dapat mengurangkan pembentukan plak gigi. Gigi yang sihat dapat diperoleh selain dari menggunakan khidmat doctor pakar. Ini adalah kaedah yang dapat mengelakkan pengguna dari kehilangan gigi.

    Mencegah daripada penyakit Alzheimer ( Nyanyuk)
    Pengkaji daripada pusat perubatan university Vanderbilt mengenalpasti bahawa sesiapa yang meminum jus delima tiga kali atau lebih setiap minggu dapat menurunkan 76 peratus pertumbuhan tanda penyakit Alzheimer ( Nyanyuk) daripada mereka yang meminum kurang daripada satu sajian setiap minggu.

    Melindungi otak bayi
    Dalam kajia pediatric mendapati bahawa meminum jus delima semasa mengandung dapat  melindungi otak bayi semasa kelahiran. Dapat melahirkan bayi yang sihat. Beberapa tahun lepas doctor mengesahkan bahawa ketidakcukupan asid folik (folate) boleh menyebabkan tiub saraf yang cacat seperti kerosakan pada tulang belakang dan sumbing pada lelangit bibir bayi. Itulah sebabnya kenapa persatuan perubatan amerika mencadangkan supaya semua ibu yang mengandung mengambil supplemen yang mempunyai asid folik setiap hari. Jus delima memenuhi bekalan asid folik sebaik vitamin dan mineral yang penting untuk perkembangan bayi. Sebagai tambahan,jus delima mengandungi ‘potassium’ dapat mengelakkan kekejangan kaki yang biasanya dihadapi oleh ibu mengandung pada waktu malam.

    Menghalang kemasukan virus hiv-1 dan microbicide
    Keputusan eksperimen menunjukkan halangan kemasukan hiv-1 ke atas jus delima yang dapat menyerap kanji dalam badan. Virus kompleks yang diikatpada CD4 dan CXCR4/CCR5 dapat menahan serangan virus utama A sehingga g dan juga kumpulan o.

    Mengurangkan batuk dan dan asthma / penat
    Kandungan asid askorbik ( vitamin C )yang tinggi pada buah ini merupakan ejen anti-radangan yang hebat. Ia akanmengurangkan bunyi dehitan pada penghidap asthma dan lelah.

    Mengelak alahan ibu mengandung dan ibu lepas bersalin.
    Jus delima membantu ibu mengandungdaripada mengalami alahan( morning sickness)serta sangat baik untuk ibu lepas bersalin khususnya membersih kotoran darah nifas. Ianya juga mempercepatkan penyembuhan luka sistem peranakan dan dapat member tenaga kepada ibu lepas bersalin

    Mencantik dan merawat kulit kepelbagaian vitamin
    Mengandungi potassium yang tinggi,selain dari mineral-mineral lain seperti fosfor,kalsium,besi dan sodium dan vitamin A,B1,B2,B3 dan C. bertindakbalas bersama sodium,potassium mengatur ekuilibrium air tubuh dan menjaga degupan jantung agar tetap normal ( bagi ibu dan perkembangan fetusnya), dengan memelihara keseimbangan kadar potassium-sodium, buah ini juga menunjang kepekaan sraf dan otot agar berfungsi secara teratur (kajian mendapati rahim wanita lebih utuh/kuat sesuai dengan kepekaannya menunjang pergerakan bayi yang dikandung) mencegah edema,dan megurangi kadar gula yang beredar didalam darah ibu yang baru pertama kali hamil atau lebih dari 3 kali kehamilan. Menghilangkan rasa letih otot dan memungkinkan bergerak dengan mudah dan juga menguatkan jantung.

    Jus Delima dijual di tepi-tepi jalan dengan begitu sahaja. Gambar di Islamabad, Pakistan.
    Sejak 8000 tahun yang lalu,buah DELIMA sudah diyakini dapat mengubati sejumalah Penyakit. Meskipun tanah asalnya adalah Iran,tetapi Hampir seluruh dunia,melalui Spanyol hingga California,sudah mengenal buah DELIMA,meskipun bangsa Eropah menganggapnya sebagai buah yang baru ditemukan.
    STOKIS-STOKIS UTAMA
    1. KEDAH
    Mohd Suffian b. Sahbudin No.49 Taman Mahsuri Fasa 2D 06000, Jitra Kedah Darul Aman. 013-3806062 / 013-3806064
    2. NEGERI SEMBILAN
    NURUL AIN SAHBUDIN No.398 Blok 19, Felda Raja Alias 1, 72120 Bandar Seri Jempol, Negeri Semibilan. 019-9496133
    3. SELANGOR
    NORHAYATI LUDIN No. 109 blok 16 Jalan 18/3 40200 Seksyen 18 Shah Alam, Selangor Darul Ehsan. 012-9326011
    4. JOHOR
    Dr. Mohd Rashidi Ibrahim No. 25 Jalan Melewar 3, Kolej Kediaman Melewar UTHM, 86400, Pt Raja, Batu Pahat, Johor. 019-3645165